1-1 de interactieve wereld
inleiding
Als je als interaction designer aan de slag wilt moet je eerst goed leren waarnemen. Je bent zo gewend aan alle interactiviteit om je heen dat je het nauwelijks nog opmerkt, maar het is er echt en overal! Soms werkt interactiviteit fantastisch en dan merk je het niet eens op, maar als het niet goed gaat wordt opeens duidelijk hoe belangrijk interactiviteit is en wat gebruiksvriendelijkheid ermee te maken heeft.
WERKWIJZE / SPELREGELS
Je gaat in de eerste week met de hele klas een algemene opdracht doen, daarna werk je in tweetallen. Je mag dan zelf je teamgenoot uitzoeken.
LEERDOELEN
Kennismaken met het interactieve vakgebied en specifieke begrippen daarin.
opdracht: gebruiksvriendelijkheid
Wanneer is iets gebruiksvriendelijk?
Iets is gebruik(er)svriendelijk wanneer een beoogde eindgebruiker van een product, het effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan gebruiken. Zo’n product kan een website of een computerprogramma zijn, maar ook een koffiezetapparaat, auto of koffer, om maar wat te noemen.
Ga op het internet opzoek naar wat volgens jou de definitie van interactiviteit is. De docent zal een whiteboard aanmaken in Teams waar je de volgende vragen kunt beantwoorden:
Iets is interactief als…. (1 zin)
Iets is gebruiksvriendelijk als…. (1 zin)
Als de hele klas de vragen heeft beantwoord, dan kan er gezamelijk naar gekeken worden en besproken worden wat er is ingevuld.
Ga nu op het internet zelf 2 á 3 afbeeldingen zoeken waarvan jij denkt dat ze interactief zijn. Je kunt ook in je directe omgeving rondkijken en daar inspiratie uit op doen.
Als je de afbeeldingen hebt gevonden krijg je een Wakelet link van de docent waar je ze kunt uploaden zodat we deze in de klas kunnen bespreken met elkaar.
Nu ga je in tweetallen aan de slag met usability. Kijk hiervoor naar de ingeleverde afbeeldingen.
- Geef 4 voorbeelden van interactieve dingen die gebruiksvriendelijk zijn.
- Geef 4 voorbeelden van interactieve dingen die niet gebruiksvriendelijk zijn.
Maak daarvan een overzicht met afbeeldingen en tekst en plaats deze in een pdf. Je moet in de tekst vermelden waarom je denkt dat iets wat je hebt gevonden wel of niet gebruiksvriendelijk is.
– Duo opdracht: gebruiksvriendelijkheid_eigennaam.pdf